Whisky Taster

Titul v originále: Whisky Taster

Autor: James Graham
Žánr: hra
Jazyk: angličtina
Postavy: muži 4 ženy 1

James Graham (Velká Británie)

WHISKY TASTER (DEGUSTÁTOR)

4 m, 1 ž

Barney a Nicola pracují v reklamní agentuře. Jsou mladí, úspěšní, kreativní a jejich život i kariéra uhánějí zběsilým tempem. Pracují jako tým, který dokáže vždy vymyslet netradiční reklamní kampaň. Barney trpí neurologickou poruchou, kvůli které u něj barvy vyvolávají mnohem intenzivnější pocity než u jiných lidí. Na druhou stranu se mu u různých vjemů, chutí a vůní okamžitě vybaví určitá barva. Díky tomu dokáže přesně vystihnout podstatu jakéhokoli produktu a zúročit ji v úderné reklamní kampani. Barney se ale snaží toto vnímání světa všech sil potlačit stejně jako myšlenku, že zřejmě tajně miluje svoji kolegyni.

Agentura dostala zakázku na reklamní kampaň pro novou značku vodky. Ve snaze povýšit vodku na exkluzivní nápoj, který by si Britové vychutnávali namísto toho, aby se s ním sprostě ožírali, si tým najme na výpomoc degustátora whisky. Skotský stařík ale se svojí prostotou a vesnickou moudrostí nejen že do zrychleného a povrchního světa reklamní agentury vůbec nezapadá, ale mezi hlavní protagonisty vnese nejistotu, která je nutí zastavit se a přehodnotit svůj dosavadní život.

Barney s postupem času začíná přijímat svoji poruchu, která ve hře slouží jako metafora vnímavosti a představivosti ve dnešním povrchním a zrychleném světě. Černobílá a šedivá scéna tak pomalu začíná ožívat barvami. Zatímco v prvním dějstvím byl jedinou barevnou věcí na jevišti starcův skotský kilt, v druhém již celá září neonovými barvami s tím, jak si Barney uvědomuje krásu kolem sebe, ale i povrchnost svého dosavadního směřování.

James Graham ve svých osmadvaceti letech (2011) patří mezi nejnadějnější britské dramatiky. Renomé si vydobyl především trefnými politickými satirami. Whisky Taster je sondou do světa současného reklamního byznysu - ukazuje, jaké to je vidět věci jasně a ostře ve světě, kde se všechno kolem pohybuje závratnou rychlostí, i jakou hodnotu má jedinečná lidská zkušenost ve světě, kde se dá vše zpeněžit.

Hra byla uvedena v londýnském Bush Theatre v lednu 2010.

Jsme tu pro vás

Zašleme vám k nahlédnutí či studiu vybrané texty, pomůžeme s výběrem vhodných her do vašeho repertoáru, objednáme aktuální hry ze zahraničí a sledujeme pro vás nejnovější dramatické počiny z domova i ze světa.

Michal Kotrouš

zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast

tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz