Walking On Water
Paul Minx (Velká Británie)
WALKING ON WATER (CHŮZE PO VODĚ)
4 ž
„Pravidelná“ tragikomedie o čtyřech ženách tří generací.
Stará máma Palmerová má kolem sedmdesátky, je silně senilní, konverzuje v písních a běžně se baví se svým dávno mrtvým, ale stále zbožňovaným manželem. O matku se stará starší dcera Frances, neprovdaná učitelka se sklonem k alkoholismu, která léta bezvýsledně randí s místním farmářem. Po dlouhé době do rodinného domu v Indianě zavítá i mladší dcera Betsy žijící v Los Angeles, podle vlastních slov bohatá a velmi žádaná módní návrhářka předních filmových hvězd.
Frances konstatuje, že chce dát matku do domova, protože její senilita už je neúnosná. Po výměně názorů a osočení, že Betsy se vyhýbá realitě a všechnu starost nechala na Frances, se sestry dohodnou, že Frances si vezme volno a pojede do Los Angeles a Betsy na pár týdnů zůstane u matky. Sotva za Frances zapadnou dveře a Betsy si uvědomí, že matka je naprosto mimo, odloží ji do domova. Už teď je jasné, že její vztah k oběma rodičům má jakési temné pozadí a to je příčinou, proč kdysi dávno odešla z domova a dlouhodobě se rodině vyhýbala. Na objasnění si ale musíme počkat.
Frances si užívá Los Angeles, pije jako duha a naváže trapný sexuální vztah s nýmandem z baru pro řidiče kamionů, se kterým ji seznámí bývalý manžel Betsy. Ukazuje se, že Betsyin život je přesným opakem toho, co o něm sama trvdila. Není návrhářkou, ale kombinuje několik podřadných zaměstnání, aby s dcerou Henny vůbec vyšly. I přesto na stole leží spousta nezaplacených účtů. Jedinou relativně střízlivou osobou v rodině je náctiletá Henrietta. Toleruje matčino chronické nalhávání sama sobě o svojí nebetyčné kariéře a zároveň si udržuje dobrý vztah ke svému otci, který spí se vším, co má nohy, v poslední době v Betsyině autě, nemá totiž jde bydlet. Stará Plamerová je v domově nešťastná a na záznamníku nechává zoufalé vzkazy. Frances se zlobí na sestru, že matku tak rychle vystrnadila, ale nic nedělá. Jediný, kdo se odhodlá k záchranné akci, je Henny. V okamžiku, kdy se do totálně rozložené losangeleské domácnosti nečekaně vrací Betsy, Henny utíká za babičkou.
Poslední dějství se znovu odehrává v rodinném domě v Indianě. Frances a posléze i Betsy se vrací a hledají Henny a babičku, která s pomocí vnučky utekla z domova a společně vykopaly dědečkovu mrtvolu. Tak babička konečně pochopila, že její manžel už nežije. Setkání vyústí v otevřenou konfrontaci, kdy Henny a Frances přinutí Betsy, aby si přiznala, jak vlastně žije. Zároveň se odkryje i Betsyino původní trauma, otcovo zneužívání nedospělé dcery, o kterém matka i sestra zřejmě tušily. Dokonce i babička zažije chvíli nečekaného prozření, zřejmě díky marihuaně, kterou jí Henny dává kouřit. Poté co na světlo vyšly všechny dávné křivdy, dochází k očistnému smíření s realitou.
Autor vystřihl čtyři nosné postavy a dobře motivoval jejich činy. Navíc vytvořil bohatý kontext epizod, které jejich charaktery ještě upřesňují. Je vtipný a promyšleně a nenásilně pracuje s motivy vody a moře, jež ve vztahu k hlavnímu tématu (přijetí či popření reality) elegantně nabývají poeticko-symbolických významů. Téma ani jeho řešení nejsou nové, za to je autor dokázal velmi dovedně a zároveň zábavně vyjádřit.
Premiéra proběhla v londýnském White Bear Theatre v lednu 2008.
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz