Uncanny Valley
Thomas Gibbons (USA)
UNCANNY VALLEY (TÍSNIVÉ ÚDOLÍ)
1 m, 1 ž
Pojem tísnivé údolí popisuje nejistotu člověka při pozorování lidských emocí a vlastností u robota. Ojedinělý vztah má k tomuto termínu sedmdesátiletá neurovědkyně Claire, která je vůdčí expertkou týmu, který sestrojil androida Juliana. Claire je první člověk, kterého Julian kdy pozná a je to právě ona, kdo Juliana učí, jak být člověkem. Začne s výukou, když je Julian pouhá busta, ke které je v dalších scénách přimontováno torzo, paže, nohy. Claire učí Juliana, jak se tvářit překvapeně, jak často mrkat, či jak poznat přátelství – to ostatně časem vzniká i mezi nimi. Nakonec mu Claire odhalí, že byl vyroben na zakázku umírajícího miliardáře, který hodlá do Juliana nahrát své vědomí, aby mohl žít věčně. Android Julian se tak mění v businessmana Juliana Barkera, majitele megakorporace s tisíci zaměstnanci a jedním raněným a rozčíleným synem.
Uncanny Valley se ani v zahraničních recenzí neubráních srovnání s Čapkovým R.U.R. I v této hře jsou androidi vytvořeni s nějakým záměrem, ale výsledný „produkt“ se pak začne chovat jinak, než jak jeho tvůrce předvídal a doufal. Thomas Gibbons však na rozdíl od Čapka nepíše v meziválečném období, ale v době digitální, kdy svět zmítají nikoli tanky ale technologické korporace. Vědu neposouvá touha státu zlikvidovat svého nepřítele, ale touha miliardářů pokořit hranici možného a nemožného.
Inteligentní hra, jejíž půvab nestojí pouze na poutavém tématu, ale rovněž na zajímavém příběhovém vývoji a zásadním vývoji postavy Juliana. Skvělou hereckou příležitostí je také postava Claire – vitální vědkyně, která už by si mohla užívat důchodu, ale stále posouvá hranice vědy a mění lidské i androidí životy. Hra z roku 2015, která se od té doby dočkala už několika zpracování (např. 59E59Theatres, Benchmark Theatre, Stoneham Theatre).
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz