Smrt Člověka-Veverky
Małgorzata Sikorska-Miszczuk (Polsko)
SMRT ČLOVĚKA-VEVERKY (ŚMIERĆ CZŁOWIEKA-WIEWIÓRKI)
přeložil Lukáš Jiřička
4 m, 3 ž (5 m, 2 ž)
Hra s prvky kabaretu či show (jednou z postav je moderátor) se vyrovnává s palčivým tématem zejména německých dějin, ale i dějin terorismu obecně – tématem teroristické skupiny R.A.F., jež počátkem 70. let 20. století doslova ochromila fungování Německé spolkové republiky sérií krvavých útoků i únosů význačných osobností hospodářského života. Z původně levicového protestu typického pro konec 60. let, jenž pranýřoval starší generaci nepotrestaných nacistů, kteří nadále zastávají důležité státní posty, a obecně kapitalismus se během pár let stala nebezpečná teroristická jednotka, navíc podporována levicově smýšlejícími právníky a veřejností. Trvalo několik let, kdy přišly v důsledku činnosti R.A.F. o život desítky lidí, než byly špičky organizace v zatčeny a na uvězněny, ovšem dodnes je hádankou, zda opravdu v roce 1976 všichni spáchali po dlouhé hladovce ve vězení sebevraždu, či šlo-li o promyšlenou akci státu, jejímž cílem byla fyzická likvidace těchto jeho nepřátel. Faktem je, že jejich smrt z nich udělala pro mnoho lidí mučedníky, kteří bojovali proti zkorumpované politice, byť pomocí nevybíravého násilí.
Hlavní postavou je Ulrike Meinhofová, levicová intelektuálka, jež opustila svoje děti a stala stala se z ní teroristka, Andreas Baader, vůdčí a nekompromisní síla R.A.F. a radikální teroristka Gudrun Enslinnová – všichni tři našli smrt ve vězení, jejich sebevraždou hra končí. Příběh o R.A.F. lemují další postavy – symbolická postava policisty „s holubím srdcem“, jehož výše jmenovaní zastřelí, nicméně který později s novým srdcem bojuje za R.A.F., dále Šťastný, syn Enslinnové, opuštěný ve věku 6 měsíců. Další mnohotvárnou postavou je Člověk-Veverka, jakási kolektivní oběť R.A.F., jež jakožto předmět experimentu umírá jednou denně. Postavy doplňuje již zmíněný Moderátor, jenž nás provází tímto příběhem, „který se opravdu stal“ – příběh nás provází dějinami R.A.F., hra netradičně zobrazuje osudy nejen známých teroristů, ale i jejich obětí, snaží se přiblížit „ideály“ této teroristické organizace.
Małgorzata Sikorska-Miszczuk (1964) je autorkou řady her - Její hra Zmizelé Československo (Zaginiona Czechosłowacja, 2009) vyšla v časopise Svět a divadlo (1/2010). Její debut Smrt Člověka-Veverky (Śmierć Człowieka-Wiewiórki, 2006) uvedla již řada divadel v Polsku i v zahraničí, premiéru měla v roce 2006. U nás byla poprvé uvedena formou scénického čtení v Divadle Komedie 28.2.2015. Tamtéž byla uvedena na repertoár v únoru 2016.
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz