NordOst
Název hry i její děj se inspiroval stejnojmenným ruským muzikálem, během jehož produkce v roce 2002 skupina čečenských ozbrojenců přepadla moskevské divadlo Na Dubrovce a vzala 850 lidí jako rukojmí. Oproti možnému očekávání není NordOst ryze politickou hrou; to, že promlouvají pouze tři ženy, dává pohledu na situaci objektivizující a zároveň velmi emotivní ráz. Události, dodnes rezonující v povědomí široké veřejnosti, se skládají ze střípků monologů žen, které se nečekaně a mnohdy se šokujícími zjištěními prolnou v několika dialozích.
Dvě vdovy a jedna vdova budoucí:
Zura, 23 let, Čečenka, její muž Aslan zastřelen ve svém domě, po jeho smrti přichází Zura o vše a stává se „černou vdovou", špičkově vycvičenou teroristkou. Spolu s ostatními teroristkami má být obětována, ale nakonec se dostane z divadla v převleku za rukojmí. V Rusku spoluvinná za smrt 170 lidí, pro Čečence zrádkyně, ve svém nitru nadále toužící pomstít Aslana.
Tamara, 34 let, Litevka, její muž Nikolaj po návratu z Čečenska neunesl hrůzy, prožité ve válce, a spáchal sebevraždu. Na poslední chvíli se rozhodla převzít službu za nemocného kolegu a nejít na představení. Do víru událostí vstoupí jako ošetřovatelka rukojmích, mezi nimiž překvapivě najde i svou dcerku a matku. Při záchranné akci je šokována nezodpovědným přístupem armády, jehož vinou se udusilo tolik lidí.
Olga, 45 let, Ruska, její muž Oleg nepřežil záchrannou akci v divadle. Nevinná oběť, v níž povstává nenávist vůči Čečencům, včetně dětí. Vytrpěný strach a smrt manžela v ní ovšem vykřesá i jiskru lidského pochopení pro druhou stranu.
Autor získal za tuto hru cenu Elske Lasker-Schüler-Dramatikerpreis 2005. Česká premiéra proběhla v Činoherním studiu Ústí nad Labem 7.11. 2008 - tato inscenace byla oceněna cenou za nejlepší ženské výkony v rámci přehlídky České divadlo 2009. Hru uvedlo např. i Divadlo v Řeznické v září 2020.
Z rozhovoru pro Leipziger Volkszeitung, 27.1.2006:
„Co Vás na příběhu teroristického aktu a na hrstce postav, jejich motivech a vztazích nejvíce lákalo?
Ženy. Ženy bez mužů. Existují desítky studií o tom, že ženy v kritických situacích nereagují tak bezhlavě jako muži, mnohem méně žen se zabije, použije násilí a tak dále. Naslouchají svým pocitům, otevřeně s nimi zacházejí, a tak jim tolik nehrozí, že je popadne amok. Začal jsem se zabývat rusko-čečenským konfliktem, ale jakýkoli jiný by se dal použít stejně. Sama výchozí situace je vzrušující: na jedné straně sedí lidi v divadle a očekávají příjemný večer, na druhé straně se plánuje a organizuje přepadení. Zmocnit se divadla, to je myslím samo o sobě exemplární šílenství... (...)"
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz