Car (Street Trilogy)

Titul v originále: Car (Street Trilogy)

Autor: Chris O´Connell
Žánr: aktovka
Jazyk: angličtina
Postavy: muži 6

Chris O´Connel (Velká Británie)

CAR (AUTO)

6 m

Hra se odehrává v průběhu dvaadvaceti letních dnů v současnosti. Na počátku stojí ukradené auto - gang čtyř mladíků, něco přes dvacet, ukradne auto, což je jejich oblíbená adrenalinová zábava. Situace se tentokrát komplikuje: majitel auta, třicátník Gary, se za zloději vrhá, pronásleduje je, skočí na kapotu auta, ale spadne a zůstane ležet na silnici. Není jasné, jak akt násilí skončil, mohla to být vražda - taková možnost v každém z účastníků incidentu vyvolává jinou reakci. Mladíci žijící divokým pouličním životem přece jen nejsou na takový zločin připraveni a každý se s možností, že se podílel na vraždě, vyrovnává po svém. Jason, jakýsi nepsaný vůdce, roztáčí kolo vražedného šílenství, snad aby zapomněl, a na zakázku vraždí znovu, tentokrát jako střelec. Nick, ústřední postava hry, se jde poradit se svým sociálním pracovníkem Robertem. Marky a Tim páchají sebevraždu pádem v ukradeném autě ze srázu. Vše nastartuje Jasonova vražda a útěk do bezpečí - gang se rozpadá, jistoty jsou narušeny. Pozornost se soustředí na Nicka, který se - na popud Roberta - setkává s Garym, aby se ve vzájemné terapeutické konfrontaci zbavili svých traumat. Místo toho dojde k ostrému střetu, nejen fyzickému, ale zejména psychickému a verbálnímu: setkání Nicka a Garyho je setkáním dvou přístupů ke světu, dvou životních postojů - anarchistické volnosti s destruktivními sklony a zbabělého, pohodlného, ale vlastně jaksi pochopitelného měšťáctví. Pravdu nemá ani jedna strana, Gary reprezentuje „tradiční" hodnoty, které jsou však postaveny na konzumu a sebezahleděnosti; Nick je obětí svého nešťastného dětství. Robert stojí mezi nimi, chápe obě strany, ale rozhřešení jim dát nemůže. Ve vypjaté situaci astmatik Nick umírá. Všichni chlapci tak za svůj zločin zaplatili životem - hra končí ruskou ruletou, kterou sám se sebou hraje Jason.

Hra má fragmentární strukturu: scény nedodržují chronologickou následnost, jejich logickému odlišení je tedy třeba věnovat pozornost. Scény odehrávající se paralelně na několika místech na sebe navazují bez přestaveb, vlastně do sebe plynule zapadají.

Hra Car byla poprvé uvedena divadlem Theatre Absolute v koprodukci s Bělehradským divadlem (Belgrade Theatre) 22. června 1999 v Muzeu dopravy v Coventry ve Velké Británii. Režíroval ji Mark Babych.


mlj

Jsme tu pro vás

Zašleme vám k nahlédnutí či studiu vybrané texty, pomůžeme s výběrem vhodných her do vašeho repertoáru, objednáme aktuální hry ze zahraničí a sledujeme pro vás nejnovější dramatické počiny z domova i ze světa.

Michal Kotrouš

zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast

tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz