Gombár Dodo


*1973 v Trnavě (Slovensko)

 

Patří k úspěšné generaci slovenských režisérů, kteří našli uplatnění na obou březích hraniční řeky Moravy. Citlivě a přesně sahá po neotřelých divadelních předlohách, které staví na tenkou hranu mezi realitou a snem. Zajímavá je vždy i hudební složka jeho inscenací, pravidelně uváděných a oceňovaných na domácích i zahraničních festivalech. 

Pochází ze Smolenic, malebné obce na úpatí Malých Karpat v trnavském okresu. V Trnavě vystudoval gymnázium a na činoherní fakultě VŠMU v Bratislavě si pak vybral obor divadelní režie. Během studia pobýval v rámci roční stáže na Circle in The Square, Theater School on Broadway v New Yorku. Po absolutoriu na VŠMU (1998) se na dvě sezony stal kmenovým režisérem a uměleckým šéfem Komorného divadla v Martině a vytvořil tam za dobu svého působení, ať už v angažmá nebo jako hostující režisér, 13 inscenací (např. A. P. Čechov: Čajka; D. Gombár: Štúrovci - příběh bigbítové legendy; M. A. Bulgakov - D. Gombár: The Dog ́s Heart; M. Viewegh: Andělé všedního dne).

Od roku 2000 působil coby režisér na volné noze v řadě českých, slovenských i evropských scénách (Itálie, Maďarsko). Angažmá přijal až v roce 2006, kdy se stal uměleckým šéfem a kmenovým režisérem v Městském divadle Zlín. Ve své době zde nastudoval nespočet inscenací, jež se vyznačovaly charakteristickým autorsko-režijním pojetím (např. Faust, Tři sestry, Mistr a Markétka). Věnoval se i režii muzikálů a hudebních komedií (Šumař na střeše, Limonádový Joe, Kabaret, Balada pro banditu). Už jako host nastudoval ve zlínském divadle vlastní adaptaci románu Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně.

Městské divadlo ve Zlíně opustil v roce 2009. V témže roce se ujal režie jeho vlastní hry Tretí vek v Městském divadle v Žilině, jež následovala po uvedení lyrikálu Michala Horáčka Kudykam ve Státní opeře Praha. V té době zároveň pravidelně hostoval např. v Městských divadlech pražských, v Rokoku (B. Němcová - D. Gombár: Kauza Divá Bára), ve Švandově divadle na Smíchově (G. Büchner - D. Gombár: Vojcek - Der Romantiker nebo W. Shakespeare: Sen noci svatojánské), v Divadle Petra Bezruče Ostrava inscenoval vlastní text Hugo Karas. Ve Slovenském komorném divadle v Martině je autorem konceptu divadelního sitcomu www.narodnycintorin.sk, který zaznamenal mimořádný ohlas a připravují se další a další díly. Dále působil v Divadle Reduta při ND Brno, v Městském divadle Brno, v Divadle Bolka Polívky, hostoval také v Činoherním Studiu Ústí nad Labem, ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, na Nové scéně Bratislava nebo ve Slovenském národním divadle Bratislava. Na kontě má přes 80 režijních počinů.

V roce 2010 se stal uměleckým šéfem a kmenovým režisérem ve Švandově divadle na Smíchově, svou první sezonu tu otvíral Dorstovým Merlinem, dále zde režíroval např. Crash u potoka, moderní přepis románu Karoliny Světlé, brutální outsiderskou grotesku Eskalátor spjatou s nedalekou stanicí metra Anděl nebo současný text Vladimirova děvka (dramatická soutěž Cen Alfréda Radoka). Dále zde režíroval např. cyklus zhudebněných balad Český kalendář, na němž spolupracoval s Michalem Horáčkem, nebo třeba hru inspirovanou porevolučními esejemi a texty Karla Kryla Země Lhostejnost, dalším jeho projektem byla inscenace Proměna podle známé předlohy Franze Kafky, režíroval zde např. i autorské počiny Závislosti navzdory, Popeláři, Dům bez Boha atd.

Dodo Gombár je také respektovaným autorem. V roce 2011 dokončil film Smíchov pláče, Brooklyn spí (scénář, režie), dvakrát slavil úspěch jako dramatik v soutěži Ceny Alfréda Radoka s texty Hugo Karas a Třetí věk, do finále Cen Alfréda Radoka se dostala i jeho hra Bez Boha dům. Mezinárodně úspěšná je také jeho hra Mezi nebem a ženou. Pro letní přehlídku „Báječné léto s Michalem Vieweghem“ zadaptoval Biomanželku, pod Románem pro ženy je podepsán jako spoluautor. Za cyklus Hyde-Park – projekt „krátkometrážních“ premiér ve Švandově divadle, o jejichž rozpracování do podoby celovečerního představení rozhodují sami diváci - získal nominaci na cenu Divadelních novin. Jeho hra Peniaze zvítězila s Anonymní dramatické soutěži 2015 (nástupnická soutěž cen Alfréda Radoka) a byla uvedena ve Švandově divadle v roce 2017.

 

Překlady her:

Baťa Tomáš, živý / Baťa Tomáš, Alive - English

Medzi nebom a ženou / Between Heaven and Her - English, Między niebem a nią - Polish

Bez boha dom / House of No God - English, Dom bez Boga - Polish

Hugo Karas / Hugo Carp - English, Hugo Karaś - Polish

Peniaze / Money - English

Tretí vek / Third Age - English, Trzeci wiek - Polish

Portál / Portal - English

 


Zpět  |  Nahoru  |  Tisk

Česky / English