Ceny Laurence Oliviera - laureáti


V neděli 8. dubna 2018 byly oceněny ty nejlepší divadelní inscenace roku 2017 – byly rozdány prestižní ceny Laurence Oliviera (Laurence Olivier Awards). Většinu nominovaných i vítězných her najdete v našem katalogu.

Nejlepší hrou roku 2017 se stal nejnovější text Jeze Butterwortha, který získal Cenu Laurence Oliviera za drama The Ferryman. Za tutéž hru už letos získal i cenu sdružení britských kritiků The Critics‘ Circle Theatre Award a také cenu Evening Standard. Butterworth - další ze série světově proslulých dramatiků, kterého uvedlo na divadelní scénu Royal Court Theatre - však nevystoupal na nejvyšší příčky poprvé. V předchozích letech už slavil obdobný úspěch s hrou Jerusalem a svou prvotinou Mojo.

The Ferryman, hra s historickým námětem a realistickým půdorysem, nebyla jedinou historicky laděnou hrou mezi nominovanými. Naopak, hry s jasným historickým ukotvením, zaměřené na určitý zlomový okamžik dějin nominacím na letošní Laurence Olivier Award dominovaly.

Po loňském úspěchu americké inscenace byla hra Oslo uvedena také na West Endu, kde sklidila neméně velký ohlas. Hra J. T. Rogerse, který se ve své tvorbě soustředí na politická témata a věrně zpracovává skutečné historické události, už vloni získala Cenu Tony za nejlepší novou hru roku, letos k seznamu svých úspěchů řadí i nominaci na Oliviera téže kategorii. Nominované byly také dvě hry Jamese Grahama - dalšího z dramatiků, kteří se rádi inspirují skutečnými událostmi. V kategorii Nejlepší nová hra bylo nominováno jeho neobyčejné drama Ink, pojednávající o vzniku prvních skutečně bulvárních novin The Sun, novinářské etice a vlivu médií na formování společnosti; druhá Grahamova hra The Revlon Girl byla nominována v kategorii pro menší, přidružené divadelní scény (Affiliate Theatres). Poslední z her, které měly v letošním roce šanci stát se Nejlepší novou hrou roku, je Network, která vznikla jako adaptace stejnojmenného filmu.

Jednou z nejzajímavějších kategorií je Affiliate Theatres.  V této kategorii letos zvítězila drsná, syrová a mrazivá hra Garryho Owena Killology. Nominované byly ale i hry The Red Lion (Rudý lev, přeložil Jakub Škorpil) Patricka Marbera a znepokojivé monodrama na extrémně současné téma The B*easts Monicy Dolan. Vítězství v kategorii zábavného a rodinného divadla si sice přisoudila zábavná pohybová show se spektakulární výpravou Dick Whittington, nominována byla ale i Walliamsova Gangsta Grany (Babička drsňačka, přeložila Veronika Volhejnová), hra podle stejnojmenné knihy se zřejmou Dahlovskou inspirací pro dětského diváka od 9 let. V kategorii nejlepších komedií zvítězila hra Labour of Love, jejímž tématem je posledních 25 let dějin britské labouristické strany. Nominována byla ale i hra Dry Powder ze světa nejtvrdšího byznysu, a také produkce improvizovaných divadelních představení inspirovaných známými filmy Mischief Movie Night, která pochází od autorů hry The Play That Goes Wrong (Vražda o Vánocích, přeložil Alexandr Jerie).

Hlavní senzací letošních Laurence Olivier Awards byl muzikál Hamilton (opět inspirovaný skutečnými historickými událostmi), který získal rekordních třináct nominací, čímž překonal předchozí rekordmany – muzikál Hairspray a drama Harry Potter And The Cursed Child, kterým se podařilo získat shodně po jedenácti nominacích. Harry Potter si však na konci večera připsal hned devět vítězných kategorií.

Nejsou to však jen nové hry, které sklízejí úspěchy. Nebývalé pozornosti se dostalo i loňským inscenacím klasiky jako je Kdo se bojí Wirginie Woolfové?, Cesta dlouhým dnem do noci, Hamlet ale i Andělé v Americe (I. a II.).

 

Všechny zvýrazněné hry naleznete v našem katalogu. Neváhejte nám o některou z nich napsat!


Zpět  |  Nahoru  |  Tisk

Česky / English