Venkov (The Country)


Martin Crimp

THE COUNTRY (Venkov)

1 muž, 2 ženy

 

Banální dialog čtyřicetiletých manželů, kteří teprve nedávno přesídlili z Londýna do velkého venkovského domu, se točí kolem neznámé dívky, kterou Richard, povoláním lékař, údajně nalezl v bezvědomí u silnice a přivezl domů. Náhlý telefonát Richardova kolegy vzbudí u jeho manželky podezření: Corinne nalezne v Richardově autě kabelku plnou injekčních jehel, znamená to, že dívka do Richardova auta nasedla sama - a Richard se vrátil ke svým starým zvykům: Když se Rebecca, pětadvacetiletá Američanka probudí, snaží se ji Corinne ovlivnit, aby nepodávala na Richarda žalobu za znásilnění. Z Rebečiny reakce však pochopí, že situace je mnohem horší: Richard Rebeccu svedl jako svou pacientku už v Londýně. Když se odstěhovala ve snaze zbavit se své závislosti na drogách i Richardovi na venkov, Richard přiměl k odchodu na venkov i celou svou rodinu.

Když se Richard vrátí z návštěvy pacienta, pokouší se ho Rebecca přimět, aby se s ní nerozcházel, jak měl zjevně v úmyslu. Corinne jim už nebude stát v cestě - po rozhovoru s Rebeccou Richarda opustila i s dětmi.

V posledním, pátém dialogu hry, se přenášíme do doby o dva měsíce později: O Rebecce v něm již nepadne ani slovo. Corinne má narozeniny a Richard jí daruje výstředně luxusní boty. Ačkoli se dialog odvíjí nadále ve zdánlivě banální atmosféře manželského páru užívajícího si oslavy bez přítomnosti dětí, návrat motivů, spojených s Rebečinou situací dává tušit Corinniny pocity: jako si Richard u Rebeky kupoval sex za drogy, u Corinne platí za totéž starostlivostí o rodinu a Corinninu spokojenost. Zřejmě to tak má být: pod vtipnou, "pozitivně" laděnou konverzací však tušíme skutečnou bolest, kterou připomínají i obsesivně se vracející motivy nejjednodušších předmětů - a temných symbolů zároveň - papír, nůžky, kámen.

Hra má sugestivní atmosféru zšeřelé a opuštěné anglické krajiny a nabízí tři plastické, hluboce dramatické role.


Zpět  |  Nahoru  |  Tisk

Česky / English