Na miskách vah (Taking Sides)


Ronald Harwood

TAKING SIDES (Pro a proti)

4 muži, 2 ženy

 

Harwoodova hra, inspirována skutečným příběhem geniálního dirigenta Berlínské filharmonie Wilhelma Furtwänglera, se vrací k bolestivému tématu postavení umění a umělce v totalitní společnosti. Furtwängler byl po válce postaven před denacifikační tribunál: hra se však zabývá šetřením, které předtím ve věci údajné dirigentovy nacistické minulosti vedl americký vyšetřovatel major Steve Arnold. Arnold byl prý pro tento úkol vybrán proto, že nemá o hudbě ani ponětí - navíc jako člověk, který viděl při osvobozování koncentračních táborů hrůzy nacismu na vlastní oči, nemá mnoho trpělivosti s Němci, kteří s těmito hrůzami dokázali žít v jedné zemi. Těžko jej lze považovat za nezaujatého vyšetřovatele - a skutečně: když písemné důkazy, které by dirigentovu kolaboraci potvrzovaly, chybí, neváhá se Arnold spojit i s bývalým nacistickým fízlem, druhým houslistou filharmonie a získat od něho potřebné informace o Furtwänglerově loajalitě k nacistickému režimu i o problematičtějších stránkách jeho osobnosti. Zároveň se pokouší ignorovat desítky dopisů židovských hudebníků, kterým Furtwänglerovy intervence na správných místech či hmotná pomoc zachránila život. Na dirigentově straně jsou i majorovi podřízení - americký tlumočník a židovský emigrant David a německá sekretářka Emmi, dcera jednoho z účastníků atentátu na Hitlera. Oba jsou přesvědčeni, že samo umění je silou, projevem svobody, jež rozkládá jakýkoli režim. Arnold - jak odpovídá jeho věcné ba přízemní povaze - prudce oponuje myšlence, že by umění mohlo být nad politikou: Furtwängler se neodhodlal k emigraci, a jeho umění se tak stalo pro nacisty reklamou těžkého kalibru. Právě za to musí jeho nositel zaplatit... Hra je "sporem" bez vítězů - záleží na divákovi, na čí stranu se postaví.


Zpět  |  Nahoru  |  Tisk

Česky / English