Křivánek Rostislav


(*1959)
Dramatik, režisér

Rostislav Křivánek se narodil v Děčíně v roce 1959, vystudoval gymnázium, od osmnácti let žije v Praze. Absolvoval Divadelní fakultu AMU, obor organizace a řízení divadel. Pracoval jako provozní vedoucí studentského divadla DISK, jako dramatik a herec na volné noze, jako novinář (kromě jiného zakladatel a šéfredaktor kulturního měsíčníku pro mládež FILIP, později FILIP pro -náctileté), jako umělecký ředitel hudebního vydavatelství POPRON, jako kreativní ředitel reklamní agentury Ogilvy & Mather...
Po raných dramatických pokusech (Chopin v Děčíně) se věnoval spíše poezii (sbírka Půjčka od Mefista, později knížka ukolébavek pro děti Uspávačky skřítka Zamhouřílka) a písňovým textům.
V době působení v DISKu začal spolupracovat s Vladimírem Franzem. První spoluprací byla autorská úprava hry Carla Gozziho Král jelenem (realizovaná v DISKu jako jedno z absolventských představení režiséra Zbyňka Srby), k níž napsal i písňové texty právě na Franzovu hudbu. Další spolupráce s Vladimírem Franzem přinesla texty k volným písním, ale především libreta ke čtyřem oratoriím - Ludus Danielis, Herodes, Templum a nejčerstvěji Pašije. Ludus Danielis později spolu s autorem hudby přepracovali na operu. V poslední době vyvrcholila spolupráce obou autorů dvěma rozměrnými díly - Franzovým baletem Zlatovláska, do kterého Křivánek vytvořil písňové texty (sic!) a zejména operou Válka s mloky, jejíž libreto volně na motivy Čapka napsal Křivánek, autorem hudby je opět Franz.
Z další dramatické tvorby uveďme dvě pohádkové hry pro mládež Kdo si vezme princeznu a O princezně v láhvi, především však dramata Masopust, Rút a Júdit (poslední z nich se v roce 1998 stala finálovým textem soutěže o Cenu Alfréda Radoka. Nejnovějším dramatickým počinem jsou hry pro děti Stvoření světa a Beruščina detektivní kancelář. Je rovněž autorem textových úprav klasických her - zejména Michela de Ghelderoda - Hallewyn nebo Konec světa (známá jako Balada o Velkém kostlivci - pojatá jako scénická féérie s devíti připsanými písňovými texty).
Věnoval a věnuje se také divadelní režii - vlastní kabaretní revue Bedekr aneb Pozdvižení ve zdviži, realizované opět s Franzovou hudbou, Sartrova hra S vyloučením veřejnosti, inscenovaná v pražském Divadle v Řeznické nebo aktuálně režijní spolupráce s pražským souborem profesionálních neherců Šrapnel na hře Tomáše Belka Tělocvikář a na výpravné demolici hamletova příběhu ve hře Dana Bartka a Tomáše Belka Smrad z Elsinoru.

 


Zpět  |  Nahoru  |  Tisk

Česky / English